Tips på hur man kan förenkla sin vardag när man har diagnoser(och för er utan)!

Postat 2017-05-16 kl 01:20:37
 
Hej bloggen!
Jag tänkte ge er lite tips på hur man kan förenkla sin vardag när man tillexempel har diagnoser som jag.
Jag använder själv dom här tipsen och dom har hjälpt mig otroligt mycket och det blir mycket lättare att göra saker som är tråkiga som man måste göra. 
 
Jag har diagnoserna Aspergers, ADD och ångest och oros tillstånd och saker som att städa och laga mat och sånt som jag inte tycker är så kul, har jag jättejobbigt att göra. När jag mår dåligt så hamnar saker ofta på hög och tillslut blir det jättestökigt och då börjar jag må dåligt pågrund av att det är stökigt!
Jag har jättesvårt att påbörja saker som jag måste göra och helst så skjuter jag upp det jag behöver göra och tillslut blir det att jag gör det i allra sista minuten. Har alltid haft svårt för det. I skolan tillexempel så började jag inte plugga till ett prov förens det var kvällen innan och då började jag plugga hela natten och kom trött till skolan istället...

Även fast man inte har diagnoser kan man ha svårt att komma igång att göra jobbiga saker såsom att städa och att plugga, men dom här tankesätten och dom här olika "hjälpmedlen" har hjälpt mig så mycket, jag kan inte säga att det är det enda som behövs, men jag får betydligt mer gjort, det blir enklarare och jag får mer struktur när jag tänker så här och gör så här.
 
- Skriv en lista på allt du behöver göra, när man ser uppgifterna visuellt så är det lättare att ordna upp vad man ska göra först och vad man behöver prioritera. Använd olika pennor i fina färger och postitlappar, då blir det roligare att också :) När du är klar med en uppgift, stryk den eller bocka av den! Det känns faktiskt skönt att stryka en uppgift när den är klar! 
 
 
-Sätt upp lappar i hemmet, tillexempel en lapp vid dörren där det står "Glöm inte nycklarna!" eller en lapp i köket med texten "har du tagit din medicin idag?.
 
- Ställ alarm på din mobil eller på en väckarklocka när du ska ta dina mediciner, när det är dags att laga lunch och middag och andra saker typ när det är dags att åka iväg när du ska någonstans osv.
 
-Om du har svårt att börja med något, tänk på hur skönt det kommer kännas när det är klart! Du kommer inte längre känna ångest att du inte har gjort det än, du kan ta det lugnt istället och kanske använda resten av din energi till något du tycker är kul! :)
 
-För att förhindra att det blir mer och mer stökigt i hemmet så brukar jag göra såhär, jag sätter en timer på 15 minuter varje dag och dom 15 minutrarna så ska jag bara plocka undan saker jag tagit fram, diska det jag har använt och kanske sopa lite. Hellre 15 minuter varje dag(vilken går riktigt snabbt!) än att städa flera timmar sen om man låter det bli mer och mer stökigt!
 
-När du lagar mat kan man istället laga mycket mat som man sedan kan spara i kylen i portionsförpackningar som man kan äta någon annan dag när man inte orkar laga mat :)
 
- Försök skapa rutiner, men överdriv inte och sätt inte för höga mål på en gång! Jag brukar bara ta en rutin åt gången, tillexempel "stiga upp innan 12 på dagarna" och sedan så försöker jag ha den rutinen och försöka nå den i en månad eller så innan jag kan lägga till yttligare en rutin. Om man skapar massa rutiner på en gång så är det svårt att följa dom, man ger upp lättare då, man kan inte bara förändra hela sitt liv på en gång! Man får ta en sak i taget :)
 
-Om du känner dig trött på dagen, ta en liten tupplur istället för att skjuta upp det till nästa dag för att du har slut på energi, man får nya krafter av en powernapp :)
 
- Använd en kalender i mobilen tillexempel där du har alla dina läkarmöten och andra saker uppskrivna och sätt en notis så att du får påminnelser om det du skrivit i kalendern, 1-2 dagar före läkarnmötet tillexempel. 
 
-När du städa, dela upp städningen tillexempel "nu ska jag bara göra skrivbordet'', och fokusera då bara på skrivbordet, ingenting annat! Låtsas som om det är det enda som behövs städas. När du är klar kan du börja på nästa ställe som behövs städas :) Jag tycker det känns lättare att ta en sak i taget istället för "nu måste jag göra hela vardagsrummet", det känns mindre att göra om man tar en sak i taget och om man bara tänker att man ska städa skrivbordet så är det mycket svårare att misslyckas än om man satt upp ett mål högt med att "bli klar att städa heeela vardagsrummet". 
 
 
Jag hoppas ni tyckte mina tips var användbara och bra! För mig är dom det iallafall :)
Kramar!
Camilla
Postat 2017-05-16 kl 12:11:38

Intressant att läsa:-). Jag ska testa de här tipsen de verkar super bra:)

Anonym
Postat 2017-05-16 kl 17:42:17

Jag har ingen diagnos men har svårt att ta mig för att göra vissa sysslor. Jag har fått lära mig att byta ut "måste" mot "vill". I stället för att tänka "jag måste diska" så ska jag tänka "jag vill diska" för det ÄR ju faktiskt ett val. Jag kan låta bli, jag måste inte. Men då blir det stökigare och jag har inget att äta på och jag mår dåligt, alltså vill jag diska om du förstår hur jag menar:)

Svar: Ja exakt är det så för mig också :) Man mår dåligt att ha stökigt och inte hitta saker eller ha rena tallrikar eller plats att laga mat
Micah

Malin Virvelvind
Postat 2017-05-16 kl 18:06:15
Blogg: http://https://citronsocker.wordpress.com/

Jag har autism och känner igen mig i mycket av det du skriver. Jag tycker att dina tips är bra och använder mig redan av en del av dem, som att dela upp städningen t.ex. Det blir lättare om det inte är för mycket på en gång. Som du skriver så är rutiner viktigt, men man får inte sätta för stor press på sig själv. Så att fokusera på en eller några saker i taget är bäst!

Anonym
Postat 2017-05-16 kl 21:09:19

Bra med tips! Så kul att du bloggar mer nu :)

Svar: Tack :D
Micah

Malin Virvelvind
Postat 2017-05-16 kl 22:06:19
Blogg: http://https://citronsocker.wordpress.com/

Jag har autism och känner igen mig i mycket av det du skriver. Jag tycker att dina tips är bra och använder mig redan av en del av dem, som att dela upp städningen t.ex. Det blir lättare om det inte är för mycket på en gång. Som du skriver så är rutiner viktigt, men man får inte sätta för stor press på sig själv. Så att fokusera på en eller några saker i taget är bäst!

Svar: Kul att du fick några tips! Det känns givande att jag har hjälp till! :) <3
Micah

Tess
Postat 2017-05-17 kl 08:10:13

Vilka bra tips! Behöver struktur i livet. Ska lätt använda några av dessa

Vicky
Postat 2017-05-17 kl 10:44:35

Bra tips!
Har du städat bort Challiz ur ditt liv nu?

Linda
Postat 2017-05-18 kl 12:38:44

Tänk på att hur diagnoserna är olika på varje enskild individ. Min sambo har asperger och adhd. Inget av dom du skriver funkar inte på han. Möjligtvis larm på telefonen. Men inget annat. :)

Anonym
Postat 2017-05-19 kl 09:12:13

Verkar som du blivit av med en viss "C" nu?

Maggis
Postat 2017-05-19 kl 15:03:30

Till Linda: var ont Edin kommentar väldigt onödig? Självklart är allt individuellt. Precis som allt annat i livet. Det är självfallet. Så att du poängterar det tillför inte något alls till varken inlägget eller koversationen. Tipsen var jättebra och välförklarade, thats it. Mer behövs inte sägas. :)

Kul men konstruktiva och givande inlägg Micha! 😀

Maggis
Postat 2017-05-19 kl 15:03:31

Till Linda: var ont Edin kommentar väldigt onödig? Självklart är allt individuellt. Precis som allt annat i livet. Det är självfallet. Så att du poängterar det tillför inte något alls till varken inlägget eller koversationen. Tipsen var jättebra och välförklarade, thats it. Mer behövs inte sägas. :)

Kul men konstruktiva och givande inlägg Micha! 😀

Anonym
Postat 2017-05-22 kl 22:17:45

Verkar som att kontakten med C är slut nu..

Anonym
Postat 2017-05-26 kl 20:58:02

Vilka bra tips! Använder flera själv, men hittade även några nya.

Svar: Gud vad bra att jag kunde komma med nya tips! :)
Micah

En vän...
Postat 2017-05-31 kl 10:27:01

Skönt att slippa C! :D

Anonym
Postat 2017-06-02 kl 11:48:49

Härligt att du är fri från turanen som utnyttjar dig! Du är värd mer

Emma
Postat 2017-06-11 kl 11:45:09

Åh de med att sätta timern på mobilen o fixa under den tiden va ju SJUT SMART!!!!!!! Taaaaaack!!!



Kommentera inlägget här:

» Namn

» Mail

» Blogg/hemsida

» Kommentar